Luft under vingerne – sådan da

 

Nysgerrige medlemmer af håndværkerforeningen fik spottet fly, spist smørrebrød og shoppet på besøg i den nye Aarhus Lufthavn.

Tekst og foto: Aarhus Haandværkerforening
23. marts 2023

”Vi har bygget som gale siden 2019 og vi er slet, slet ikke færdige endnu. Men hvis vi vil have tre gange så mange rejsende herude i år 2030 og stadig slås med det lidt støvede gamle image af ”Tirstrup flyveplads” så er det også nu, vi skal sætte alt ind og gøre Aarhus Airport til et hot-spot for branding af Østjylland og gateway for turister fra hele Europa”.

Sådan lød velkomsttalen fra kommerciel direktør Lars Rønnov, da han en overskyet og regnvåd tirsdag aften tog imod en flok indenlands turister fra Aarhus Haandværkerforening. Medlemmer, der var kommet den lange – og dog forbløffende korte – vej til den nyrenoverede lufthavn for enden af Ny Lufthavnsvej. En lufthavn med internationale ambitioner om at gøre sig gældende som fremtidens lufthavn for hele Jylland med besøgende fra alle dele af Europa.

”V.I.P. for alle”
Mange lokale i Østjylland forbinder stadig den beskedne stribe asfalt på Djursland med den militær-civile Tirstrup Flyveplads der blev anlagt i slutningen af anden verdenskrig, og stadig indtil 1997 fungerede som base for Flyvevåbnet. En lufthavn, ejet af syv kommuner, der aldrig kunne vide sig helt sikker på om den skulle blive liggende hvor den nu var eller rykke asfalten tættere på Aarhus.

Svaret er først blevet klart inden for de seneste år, hvor det med en trecifret millioninvestering fra Aarhus Kommune er blevet slået fast at lufthavnen bliver, hvor den er. Men også at den skal vokse og tiltrække besøgende fra hele Europa som gerne vil opleve Djursland og Aarhus med alt, hvad området har at byde på. Så vel forretningsfolk som børnefamilier skal føle at der bliver gjort noget ud af det for dem, og derfor er den ny-gamle lufthavns motto da også ”V.I.P. for alle”, forklarer aftenens rundviser Lars Rønnov, der har beklædt posten som kommerciel direktør siden slutningen af 2022.

”Hvor vi før havde en hovedbygning beklædt med blikplader og en forplejning fra Monarch til vores gæster – altså dem, der er serverer fast food på motorvejene – så har vi nu givet lufthavnen den helt store make-over. Med Sky Bar, business lounge, et legeland til børn, en stilren café og endda et lufthavnshotel som netop er åbnet her i marts (2023) skal der være noget til alle. Og når vi har valgt at bygge med søjler kan vi altid bygge flere etager på, og de simple vægge er lavet af gips og kan flyttes nemt og hurtigt hvis vi får en ny idé til vores indretning”, lyder det fra direktøren, der også kan forklare hvorfor det giver mening at satse på den lokale lufthavn netop nu, hvor både lyntog og alternative flyafgange fra Billund og Aalborg Lufthavn gør konkurrencen hård i branchen.

”Fra Dokk1 tager det 34 minutter at køre herud i bil. Afhængig af hvor du er i Aarhus-området kan det tage to til tre gange så lang tid at køre til Billund. Og hvis du nu som eksempel kan tage et fly til Gdansk (i Polen) for kun 59 kroner og opleve en god og personlig service hele vejen gennem lufthavnen med minimal ventetid ved sikkerhedskontrol og tjek-ind – så er det lige pludselig et alternativ der bliver interessant, både målt i tidsforbrug, kroner og øre og rejseoplevelsen i sig selv”.

Hul igennem med ny fortælling
Det er netop for at fortælle det rejsevante hjemmepublikum at spillet har ændret sig og at Aarhus Airport fra nu af er en seriøs udfordrer i flytrafikken at direktør Lars Rønnov bruger denne aften på at vise rundt overalt fra loungen til sikkerhedskontrollen, restaurant MIB (…og legelandet for børn).”Vores største konkurrent lige nu er Hamborg Lufthavn og ikke hverken Aalborg eller Billund. Hamborg kan tilbyde den kombination af ruter, priser og afgange som gør, at mange jyder heller tager turen til Tyskland og flyver ud derfra end at overveje de lokale alternativer.

Men vi bliver ved med at styrke fortællingen om vores nye identitet som Aarhus Airport og reklamerer i perioder massivt på busser, i pressen og på de sociale medier. Og som regel bliver budskabet modtaget positivt”, lyder det med et skævt grin fra Lars Rønnov.

Lige nu er målet at gå fra knap 500.000 årlige passagerer til 1,5 millioner i år 2030. Og den igangværende hektiske byggeaktivitet skal sikre at der også til den tid vil være god plads, personlig service og et minimum af ventetid ved sikkerhedskontrollen og tjek-ind i Danmarks nye, lokale, internationale lufthavn.

Efter behørig rundvisning og fornem bespisning i restaurant MIB var der endda tid til shopping blandt lokale og internationale specialiteter inden de rejsende håndværkere kunne vende snuden hjem mod Aarhus – dog i biler og bus.

Se flere billeder fra turen på vores Instagram-profil

×