Beskyt din virksomhed med et varemærke


Kopister koster samlet set virksomheder på det danske marked knap 7 mia. kroner i tabt salg hvert eneste år. Nu kan du teste, om et varemærke passer til dig.


Fra SMVdanmark
30. november 2022

Danmark er et af de mest kopierede lande i Europa. Alligevel er 91% af små og mellemstore virksomheder i Danmark ikke beskyttet tilstrækkeligt imod kopiering. Det koster det danske marked samlet set knap 7 mia. kroner om året.

Danske iværksættere er nogle af verdens mest innovative. Men de er også nogle af dem, der oplever at blive mest kopieret. Bliv klogere på varemærker her, og giv kopisterne lidt mindre at sige tak for. 

Patent- og Varemærkestyrelsen har netop lanceret SMV-kampagnen ‘Danke Dänemark!’

Resultaterne fra en ny undersøgelse viser, at der er bred enighed blandt små danske virksomheder om vigtigheden af at beskytte deres forretning mod kopister, men de færreste gør rent faktisk noget for at forhindre det.

Test om et varemærke er relevant for din virksomhed
Kopister koster samlet set virksomheder på det danske marked knap 7 mia. kroner i tabt salg hvert eneste år.

Jo mere du eksporterer eller sælger på nettet, desto større er risikoen for at blive kopieret, og at andre stjæler din idé. Du kan gøre det sværere for tyvene ved at registrere dit varemærke. Så kan du nemt vise, at du ejer retten til det, du gerne vil sælge.

Klik her og tag en gratis test for at få svar på, om et varemærke er relevant for din virksomhed.


Tal og fakta

91 % af de små danske virksomheder har ikke beskyttet deres forretning mod ulovlig kopiering.

84 pct. af alle virksomheder i undersøgelsen mener, at det er vigtigt at forstå, hvordan de kan beskytte deres ideer, projekter og opfindelser mod kopiering. Det svarer til, at man bor i et område med mange indbrud, men man ved ikke, at man kan låse døren.

Kopister koster samlet set virksomheder i Danmark knap 7 mia. kroner i tabt salg hvert eneste år.

Jo mere man eksporterer eller sælger på nettet, desto større er risikoen for at blive kopieret og at andre stjæler ens idé.
Du kan gøre det sværere for tyvene ved at registrere dit varemærke, for så kan du nemt vise, at du ejer retten til det, du gerne vil sælge.

Fakta om varemærker
Et registreret varemærke er en eneret til de elementer, der kendetegner en virksomhed. Det er typisk en virksomheds navn, logo eller produktnavne. Med et registreret varemærke kan virksomheder dokumentere, at de ejer retten til det, de gerne vil sælge.

En varemærkeregistrering gælder i princippet så længe virksomheden ønsker det, så længe det fornys hvert 10 år.
Virksomheder kan ansøge om et varemærke hos Patent- og Varemærkestyrelsen.

Her kan du ansøge om et varemærke

×