Hajsommer

 

Sommeren var i gamle dage højsæson for de såkaldte ”annoncehajer”. Og selvom omfanget de senere par år er faldet, blandt andet på grund af forbedret lovgivning på området, er de grådige svindlere aldrig helt forsvundet. Og SMVdanmark har stadig fokus på problemet og er klar til at gribe ind.

Fra Aarhus Haandværkerforening og SMVdanmark
Foto: SMVdanmark
3. august 2023

I den tid da internettet var nyt og ukendt land for de fleste og mange virksomheder kastede sig ud i at anskaffe deres egen hjemmeside på denne nye, globale, elektroniske platform, fulgte kriminelle og kreative svindlere i deres kølvand.

Nogle af dem blev med tiden kendt som ”annoncehajer”, og i årevis var de en plage for især små og mellemstore virksomheder, der, for at blive i den maritime jargon, risikerede at blive snydt så vandet drev. Af en ny tids annoncesælgere, der uopfordret ringede firmaerne på dørene og tilbød tilsyneladende lukrative annoncer på nettet for øget eksponering af virksomheden.

Det kunne være på egentlige hjemmesider der udelukkende indeholdt annoncer og som de færreste nogen sinde hørte om, eller oftest i helt nye, virtuelle telefonbøger; der enten slet ikke eksisterede eller ikke kunne leve op til de smukke løfter om eksponering, besøgsfremgang på de små og mellemstore virksomheders egne hjemmesider og dermed flere kunder i butikken.

Ofte fulgte en forpligtelse ved tegning af disse annoncer med i form af helt eller delvist uopsigelige abonnementer på halve og hele år, hvor virksomhederne forpligtede sig til at betale relativt høje beløb måned efter måned for denne service, der selv i de bedste tilfælde viste sig at være en særdeles usikker forretning. De eneste der tjente penge på dette nye fænomen, der i øvrigt langt fra var begrænset til Danmark, var telefonsælgerne og deres bagmænd, der snildt kunne have gang i flere af disse svindelfirmaer samtidig.

Frisør i Viborg snydt for 100.000 kroner
Et enkelt eksempel kan illustrere dette: I 2015 erkendte en 45-årig mand sig skyldig i, gennem en årrække, at have solgt værdiløse annoncer til den fiktive ”Lokal Fagbogen”. Et af ofrene for svindelen var en frisørforretning fra Viborg der på denne måde blev snydt til at betale omkring 100.000 kroner.

Alt i alt indrømmede den københavnske forretningsmand at han i løbet af ganske får år havde tjent omkring 5 millioner kroner på dette og lignende svindelnumre. Og eksemplet er langt fra enestående.

Læs mere om den sag her


Sommer er hajsæson
Når annoncehajerne og deres beslægtede kriminelle skidtfisk, fakturasvindlerne, var særligt aktive netop om sommeren var det fordi mange faste, erfarne medarbejdere i ledelsen og regnskabsafdelingen i større virksomheder havde fri og dermed ofte sat afløsere og yngre, uerfarne folk til at tage telefonen og til at betale de løbende regninger.

De kunne dermed være et lettere bytte for svindlerne end de normalt rutinerede medarbejdere, der bedre kunne gennemskue de forskellige svindelnumre.

Og for de helt små, lokale virksomheder, som både dengang og nu er helt afhængige af eksponering og reklame i en eller anden form for at skaffe kunder i butikken, var de gode tilbud i en måske sløv sommerperiode hvor alle de faste kunder også var på ferie, for godt til at gå glip af.

Derfor blev sommerperioden højsæson for mange af de mest aktive annoncehajer og fakturasvindlere.

SMVdanmark sætter hajnettet op
Da der var tale om en helt ny form for kriminalitet var den daværende lovgivning og juridiske praksis på området i starten ikke gearet til at følge med, og svindlens omfang voksede hastigt i årene omkring 2010 i takt med at stadig flere små og mellemstore virksomheder kom på nettet, og annoncehajerne forfinede deres metoder og samtidig lukkede firmaer, der havde fået et dårligt ry, og oprettede nye i en jævn strøm.

Holdningen hos politi og anklagemyndigheder var et godt stykke hen ad vejen, at det var de bedragne firmaers egen skyld, fordi de vidste eller burde have vidst at det, de fik tilbudt af annoncehajerne, var fup og svindel.

Derfor blev det Håndværksrådet (i dag SMVdanmark) og ikke mindst deres jurister som begyndte at undersøge de mange sager mere systematisk og gennemføre det juridiske og politiske benarbejde, der mundede ud i at lovgivningen på området blev gjort tidssvarende, og flere af de mest notorisk berygtede annoncehajer blev dømt.

Ligeledes iværksatte SMVdanmark projekt ”Hajnettet”: En hjemmeside der samler erfaringer og gode råd mod annoncehajernes angreb, beskriver den gældende lovgivning og giver hurtig og nem adgang til juridisk hjælp fra SMVdanmarks egne eksperter.

Annoncehajen truet af udryddelse
I dag eksisterer Hajnettet stadig som en del af SMVdanmarks medlemsservice, men aktiviteten har de senere år været for nedadgående, idet de klassiske annoncehajer i den danske kontekst stort set er forsvundet.

På hjemmesiden kan man læse følgende:

”Små- og mellemstore virksomheder har i mange år været et yndet mål for annoncehajer, hvis aggressive salgsmetoder har store menneskelige og økonomiske omkostninger. Annoncehajer kan kendes på deres aggressive salgsmetoder og på, at de med systematisk vildledning forsøger at få virksomheder til at indgå en aftale og til at betale for ydelser, som enten ikke aftalt eller ikke er pengene værd – oftest er ydelserne helt værdiløse.

På grund af SMVdanmarks store indsats mod annoncehajer er annoncehajernes færden reduceret ganske betragteligt.”

Hvad enten du har lyst til at få et nostalgisk tilbageblik på de vilde hajers glanstid eller selv i dag bliver forsøgt svindlet af gamle eller nye arter af annoncehajer er der stadig hjælp at hente hos SMVdanmark.

Du kan finde deres portal ”Hajnettet” HER

×