”Nu vender Den Gamle By rigtigt”


Hyggelig og afdæmpet sponsor-aften i Den Gamle By, der præsenterede flere nye attraktioner i det gamle købstadsmuseum.

Fra Aarhus Haandværkerforening
Foto: Tore Plougheld
11. oktober 2023

”Hvis vi skal være helt ærlige… så lignede Den Gamle Bys hovedindgang mest en bagindgang. Og mange havde fornemmelsen af at ”blive kastet” direkte ud i forhistorien når de trådte direkte ind i vores 1864-by.

Sådan er det ikke længere. Med den nye hovedindgang til museet, som vi har indviet i år, er vi ikke bare kommet tættere på midtbyen og har fået en mere naturlig placering. Vi starter også fortællingen om vores egen forhistorie ved at træde ud i den helt nyetablerede 2014-gade, altså tæt på nutiden. På den måde kan kan sige at Den Gamle By endelig ”vender rigtigt” i forhold til den tidsrejse vi gerne vil tage vores gæster med på”.

Sådan lød ordene fra museumsdirektør Thomas Ravn, som var vært denne aften til Den Gamle Bys årlige sponsor-aften. Hvor der blev gjort status over det seneste års hæsblæsende udvikling i museet, der har eksisteret siden 1909, og tegner et portræt af livet i Danmark i udvalgte perioder fra 1864 op til 2014.

”Det velkomne rum”
Hovedattraktionen denne aften var naturligvis den nye hovedindgang, der blev indviet i april i år. Et arkitektonisk værk, der rummer både stil, funktionalitet og eksempler på bæredygtigt design og materialevalg.

”På den ene side er kernekonstruktionen af den nye indgangsbygning i træ og dermed co2-neutralt, ligesom det er indtænkt at de bærende stålbjælker kan pilles ud og genbruges på et senere tidspunkt”, lød det blandt andet under den efterfølgende rundvisning. ”På den anden side er bygningen designet som en rundkørsel hvor de mange besøgende kan ”flette” hurtigt ind og ud og komme hurtigt ind i museet og hurtigt ud igen”.

Samtidig rummer den lyse og på mange måder futuristiske bygning ud over billetsalg og museumsbutik også en komprimeret udgave af hele museet i sig selv i form af en imponerende model af hele Den Gamle By i sin nuværende udformning og en række videoskærme indbygget i væggene der fungerer som ”vinduer” ud til – eller ind til – fortiden og livet på gaden i 1864, 1927, 1974 og 2014.

At dokumentere nutiden
Den nyetablerede 2014-gade, som de besøgende træder ud i fra den nye indgang, var aftenens andet omdrejningspunkt. Med sært velkendte facadeskilte for solcentre, banker, Seven-Eleven-kiosken og videobutikken Blockbuster, hvor et skilt i vinduet bekendtgør at butikken er lukket på grund af konkurs.”Vi fik ideen i 2014 og så begyndte vi umiddelbart at indsamle data og genstande og dokumentere gadebilledet, for vi havde en idé om at det selvfølgelig også ville ændre sig hurtigt. Og det skulle være så autentisk som muligt”, fortæller en anden af museets ansatte under rundvisningen.

”Det er sjovt at se reklamerne for Mobile Pay i banken, som var noget helt nyt den gang men i dag er brugt af flere millioner danskere. Til gengæld var flere af de firmaer, hvis skilte pryder gaden allerede fortid da vi åbnede gadebilledet her i år: Herunder elektronikkæden FONA og indretningsbutikken INSPIRATION som begge to var gået konkurs i mellemtiden.

Og hvad Blockbuster angår, så var de det helt store i 2009 med utallige forretninger overalt i Danmark – men i 2014 var de altså væk igen, overhalet af internet, streaming-tjenester og andre nyere teknologier”.

Af andre seværdigheder i 2014-gaden blev der vist indenfor i to tidstypiske lejligheder: En toværelses tilhørende en bankuddannet singlekvinde med ”minimalistisk design og Kähler-vaser over det hele” samt en større lejlighed tilhørende en ”regnbuefamilie” med samtalekøkken, bogreoler og ”rodede teenagerværelser – visse ting ændrer sig åbenbart ikke” som én af reaktionerne lød under besøget.

Bladtegningerne: Satire, kunst, politik, sjov og ballade
Aftenens sidste stop var det ligeledes nyåbnede museum for danske bladtegninger. Beliggende i Politikens avispavillon lige til højre for indgangen rummer den lille bygning med dens godt 100 udstillede tegninger alligevel værkerne fra mere end 200 tegnere fordelt på et materiale på over 300.000 tegninger der strækker sig tilbage til midt i 1800-tallet.

Fra fortidens teatertegninger og reportagebilleder, før ytringsfriheden med Grundloven i 1849 for alvor kunne give satiren frit løb. Til nutidens avistegninger, både de overdådige og de minimalistiske, der dokumenterer alt fra retssagen mod Kurt Thorsen i den såkaldte PFA-skandale til terrorangrebene på World Trade Center i 2001 og udbruddet af Corona-virus sådan som de danske bladtegnere oplevede det.

Herunder koryfæer som Storm P og Politikens legendariske Bo Bojesen, hvis føljetoner ”Venstre-vikingernes Saga” og ”Jern-Anker” (om tidl. Statsminister Anker Jørgensen) også kan ses i eksempler.

Aftenen afsluttedes med en hyggelig middag i Hestestalden hvor samtalerne mellem gæsterne og de mange ansatte i Den Gamle By fortsatte livligt.

Den Gamle Bys direktør Thomas Bloch Ravn går på pension i 2024, men vil fortsat være tilknyttet museet efterfølgende som seniorforsker.

×