”Minder om annoncehajer fra 00’erne”: SMVdanmark advarer iværksættere mod visse webfirmaer

 

Med salgsmetoder der mest af alt minder om de berygtede annoncehajer der hærgede for 20 år siden risikerer mange små erhvervsdrivende og iværksætterfirmaer at blive snydt for store beløb. SMVdanmark efterlyser bedre juridisk beskyttelse.

Fra TV2Østjylland og Aarhus Haandværkerforening
21. august 2023

FOR NYLIGT gav vi her på siden et tilbageblik på de såkaldte annoncehajers storhedstid og den koordinerede indsats der den gang endte med at sætte en stopper for problemet – sådan da.

For svindlerne og de lidt for kreative firmaer, der opererer i de juridiske gråzoner, i jagten på et let bytte når der skal sælges annoncer og søgemaskine-optimering ved at love guld og grønne skove, forsvandt aldrig helt.

En række nye sager som TV2Østjylland har taget op, viser at de mindste virksomheder og iværksættere stadig er sårbare – og nogle gange lette at lokke – overfor denne form for tilbud, hvad enten der er tale om direkte svindel eller forretningsaftaler og annoncering med tvivlsom værdi for den lille virksomhed.

18 ud af 20 har problemer
”Vi har lavet stikprøver, og hvis vi spørger 20 iværksættere, er der som regel 18 af dem, der har et problem.” Sådan lyder det fra Martin Christensen, der står bag facebook-gruppen Iværksætter Netværk, IVN. Han fortæller at mange virksomheder lader sig lokke til at købe dyre produkter med lang bindingsperiode når det kommer til ting som opbygningen af en hjemmeside og annoncering af virksomheden og dens produkter.

Et mønster der går igen fra de førnævnte annoncehajer, der omkring årtusindskiftet lukrerede på at mange små og mellemstore virksomheder for første gang skulle have deres egen hjemmeside og konkurrere på et helt nyt marked: internettet.

SMVdanmark: Giv os bedre juridisk beskyttelse
Hvor forbrugere som privatpersoner kan gå til Forbrugerombudsmanden hvis de er kommet i klemme eller føler sig snydt, har selv de mindste virksomheder ikke andet valg end at gå rettens vej og selv betale for juridisk bistand på samme vilkår som NOVO, LEGO eller Carlsberg. Og det er unfair, mener Jesper Rosenmejer, der er chefjurist i SMVdanmark:

”Vi mener, at man burde sidestille de mindste virksomheder med forbrugerne, så de har en tilsvarende beskyttelse. De mindste virksomheder risikerer at indgå aftaler som de ikke kan overskue de juridiske konsekvenser af,” lyder det fra chefjuristen for sammenslutningen af små og mellemstore virksomheder i Danmark, der har over 18.000 firmaer som medlemmer.

LÆS: Hele artiklen hos TV2Østjylland

LÆS: Hajsommer: Historien om annoncehajerne

FIND HJÆLP HOS: Hajnettet på SVMdanmarks hjemmeside

×